2014-ben adták át a Kiskörei Hallépcsőt, Európa legnagyobb ökológiai halfolyosóját, mely a nyári nagy vízszint-különbség idején biztosít átjárót a halaknak a tározó és a Tisza között. Mióta a létesítmény elkészült, sokaknak mozgatta meg fantáziáját az 1 300 méter hosszú, 27 kis vízlépcsővel, zuhogóval rendelkező "hegyi patak", hogy nyáron kipróbálják itt a raftingot!
Az álmok hamarosan valósággá válnak, s bár nem a hallépcsőn, hanem külön erre a célra épült pályán, de az Alföld közepén, a tervek szerint 2021-re elkészülhet Magyarország első rafting-pályája.
Ha a kormány az elkövetkezendő hetekben rábólint a 3,8 milliárdos költségvetésre, 2021 tavaszára megvalósul a pálya.-mondta Révész Máriusz 2019.május 16-án egy poroszlói konferencián.
A Magyarországon egyedülálló raftingpálya látogatottsága az előzetes várakozások szerint elérheti a Tisza-tavi Ökocentrumét, ahol tavaly 231 ezer vendég fordult meg.
Mi is a rafting? A rafting szó jelentése: vadvízi evezés, amely során 4-12 fő gumicsónakban ülve zuhatagos folyón evez végig. A mai értelemben vett vadvízi evezés a 20. század közepétől kezdett népszerű sportággá válni. A raftot (nagyon erős, felfújható gumicsónakot) eredetileg az amerikai hadsereg számára fejlesztették ki, speciális bevetéseken használták az elit alakulatok. A kalandvágyók azonban hamar felfedezték, hogy ezek a csónakok szinte mindent kibírnak, így a veszélyes, sziklás vadvizek sodrását is. Így indult hódító útjára a manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendő sportág, a vadvízi evezés.
A pálya régi álma a Magyar Kajak-Kenu Szövetségnek (MKKSZ) is, de a szervezet 1,5 évvel ezelőtti konferenciáján már megvalósítható-megvalósítandó lehetőségként vetődött fel.
Bár a vadvízi evezőpálya első hallásra annyira illik a nagy magyar síkság kellős közepére, mint pálmafák a Tisza-tó partjára, azonban meglepő módon igenis vannak példák ilyen alföldi rafting-beruházásokra. Az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos -Révész Máriusz-saját bevallása szerint először maga is meglepődött a felvetésen, aztán utánanézett és úgy látta: Európa-szerte több helyen valósult már meg hasonló fejlesztés 4-6 méteres vízszintkülönbséggel bíró területeken.
Kisköre már félig fel is készült a raftingpálya befogadására, hisz 2017 májusában, a Tisza-tó Napján, melyen hagyományosan tó kerülő VIP kerékpártúrát rendeznek, utolsó állomásként a vendégek már kipróbálták a vadvízi evezést a Hallépcsőn.
Mivel a pálya hossza a hallépcsőnek nagyjából a fele lenne, a víz eleve gyorsabban zubogna alá. A tervek szerint még a víz mélysége is szabályozható lenne: a vízmennyiség csökkentésével családok és hobbi-raftingosok időtöltésére alkalmas, vagyis „kevésbé vad” a mesterséges folyam. Máskor, alulról visszaduzzasztva a sportolók használhatnák, versenyeket tarthatnának rajta – akár egy napon belül is változtatva a funkciókat.
A hajókat a kormánybiztos elmondása szerint egy felvonórendszer szállítaná vissza a kiindulópontra, míg a „legénység” a parton gyalogolna vagy egy felső ágon evezhetne vissza.
A beruházástól a Tisza-tó turisztikai vonzerejének javulását reméli a kormány, amely 245 millió forintot különített el a tanulmányok és a terv elkészítésére, határidőként 2018. április 15-ét szabva meg. A teljes beruházás becslések szerint 2-2,5 milliárd forintba kerülne. Egyúttal pedig nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek minősítette a beruházást, vagyis az engedélyeztetési eljárásokat egyszerűbbé tette.
A tervek, hatástanulmányok már elkészültek, melyre alapozva zöld az út (vagy stílusosan a víz) a beruházás előtt.
További, jelentős Tisza-tavi beruházásokról olvass itt!
Mivel a hallépcső készítésekor a terület átalakítását érintő környezetvédelmi tanulmányok és hatásvizsgálatok nagyrészt megszülettek, a pályát akár 2021 nyarán birtokba vehetnék a sportolók és a családosak.
Magyar Csilla, Kisköre polgármestere elmondta, örül a tervnek, és Kisköre adottságai ehhez a turizmus és a sport fejlesztési irányából is megvannak: van ötlet, van víz, van hallépcső és a magyar kreativitás is világszerte elismert. Hozzátette, terveikben más egyedi turisztikai látványosság kivitelezése is szerepel, hiszen jól tudják Kiskörén: azzal lehet versenyezni a turizmusban, ami másnak, máshol még nincs. Bolondos ötletnek tartották annak idején magát a hallépcsőt is, ma pedig turisztikai látványosság, zöld beruházás és kuriózum, ami nincs máshol, csak Kiskörén - emlékeztetett a városvezető.
A Hallépcső közelében ez a legjobb Tisza-tavi szállás. Kattints ide!
A kiskörei vízerőmű Magyarország legnagyobb ilyen létesítménye: a négy turbina összteljesítménye 28 megawatt, vagyis egy közepes város fogyasztását tudja biztosítani. Az erőmű fő feladata a Tisza-tó vízszintjének megfelelő szabályozása. A Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság folyamatosan szervez túrákat a látogatóközpontban, ahol nemcsak a vízerőmű működését, hanem a természeti környezetét is bemutatják.
Megtisztelsz, ha tetszett és megosztod vagy elküldöd ismerőseidnek. Sok munkám van benne... Nekem is fontos, hogy tudjam, tetszett-e neked. Megköszönöm, ha jelzed felém azzal a kis tetszik gombbal.
További szépségekért, érdekességekért pedig csatlakozz a facebook oldalamhoz!
Gyere a Tisza-tóra,
páratlan természet, páratlan élmények várnak!
Fotó:Bugány János, GyTT, Hatvanonline,